Salı, Mart 27, 2018

DOĞU EKSPRESİ-2 VAGONLAR NASIL?


DOĞU EKSPRESİ-2 VAGONLAR NASIL?
Bu upuzun trende üç farklı özelliğe sahip vagon ile yolculuk yapabiliyorsunuz. Her birbirinin birbirine göre hem avantajı hem dezavantajı var, önemli olan hangisinin sizin ihtiyacınızı karşılayacağı ve hangisi olursa olsun bu yolculukta anılar heybenizde birçok anının/tecrübenin birikeceği.

Lokomotifin başından sonuna doğru vagonlar pulman, örtülü kuşet ve yataklı olarak sıralanıyor. Bu geziye çıkmadan önce ben de hangisinin nasıl olduğunu bilmiyordum. Şimdi bakalım:

Pulman, bildiğimiz otobüs koltuğu gibi tren koltuklarının sıralandığı bir vagon. Koltuklar oldukça geniş ve uzun yolculukta ayaklarınızı uzatabilmeniz için aralıklı, gece uykuya dalabilmeniz için hafifçe geriye doğru eğilebiliyor ve ayrıca kendi ekseni etrafında 180 derece dönebiliyor. İki yan yana koltuk arada koridor ve sonra tekli koltuk olarak yerleştirilmişler. Kısa mesafe yolcuları, tek kişi yolcular veya daha ekonomik yolculuk yapmayı tercih eden yolcular tarafından genellikle kullanılıyor. Bunun yanı sıra TCDD tanımlaması şu şekilde: “Pulman vagon: Pulman vagonlardaki koltuklar için aynı anda yapılan satışlarda farklı cinsiyetlere bilet verilmektedir. Farklı zamanlarda birbirinden bağımsız yapılan satışlarda bay yanına bay, bayan yanına bayan yer satışı yapılmaktadır.”
Örtülü kuşet vagondaki kompartımanlar dört kişilik bir yolculuğu imkân sağlıyor. Karşılıklı dört adet geniş tern koltuğu bulunuyor, koltuklar arasında pencerenin altına monteli mini bir tezgâh bulunuyor. Bir – iki bardak veya cep telefonunu koymak için. Koltukların sırtı kapatılınca alt kat yataklar ortaya çıkıyor. Ranza misali üst kat yataklar da duvara kilitli bulunuyor. Kilidi açınca karşılıklı iki ranza ortaya çıkıyor. Kompartıman kapısı yarıya kadar camlı, camlı bölmenin iç kısmında perde bulunuyor. Kompartımanın adı da buradan geliyor zaten. İçeride sıcaklık ayarlı klima var. Bu vagonda yolculuk daha ziyade gezi amaçlı Doğu Ekspresi yolcularınca dört kişilik grubu veya aileyi bozmamak için tercih ediliyor. Eğer tek başınıza veya iki kişilik memleket yolculuğu yapıyorsanız, bu kompartımanlar arasında boşluk veya doluluk kadın/erkek uzun yol yolculuğu için değişim yapılabiliyor. Bu durumda ya kompartımanı dört bilet ile dolduracaksınız, ya da değişim olasılığına hazır olacaksınız. TCDD tanımlaması şu şekilde: “Dört kişilik, yatarak seyahat imkân veren kuşetli vagonlarda kompartımanın tamamının satın alınması dışında, farklı cinsiyetlerden yolculara bilet satışı yapılmamaktadır. Ancak, aynı cinsiyetten olması kaydıyla birbirini tanımayan yolculara bilet satışı yapılmaktadır.”
Biz yataklı vagon ile yolculuğu tercih ettik. Bu yola çıkışımızdaki arzumuz çuf çuf yolculuğunu baştan sona doya doya kimseyi rahatsız etmeden ve kimse tarafından rahatsız edilmeden yaşamaktı. O nedenle de yataklıda gidip geldik. TCDD tanımlaması şu şekilde: “İki kişilik seyahat imkanı veren yataklı vagonlarda ise aynı anda satılmak kaydı ile cinsiyet farkı gözetmeksizin iki kişiye veya ücret farkını ödemek koşuluyla tek kişiye bilet satışı yapılmaktadır.

Yataklı vagondaki kompartımanızda neler vardı dersek:
  • Altlı üstü ranza olan iki yatak. Oturduğumuz koltuğun sırtını yatırdığımız zaman alt kattaki yatak oluyor. Üst kattaki yatak da duvarı kilitli, kilidi açıp çektiğinizde ranza ortaya çıkıyor.
  • Mini bir masa, alt çekmecesini açınca uzuyor. Masanın ayak kısmında dolap içinde mini bir buzdolabı ve yan tarafında yiyeceklerinizi koymanız için 2 raflı mini bir dolap.
  • Sıcak sulu, sıvı sabunlu, aynalı, havlusu getirilen bir lavabo.
  • Mont ve diğer çanta vb eşyalarınızı asmak için 2 adet askı ve ayrıca duvara monteli askılar, üst kısmında eşyalarınızı yerleştirmek için geniş bir duvar rafı. Bavullarınızı koltuğun altına da yerleştirebilirsiniz.
  • Camınız için hem perde hem de güneş siperliği.
  • İçerisini 21 ila 27 derece arasında değiştirebilmenize imkân sağlayan klima.
Tüm vagonların başında ve sonunda biri alaturka diğeri alafranga tuvalet bulunuyor. Tuvaletlerin temiz kalması tamamen yolculara bağlı. Şöyle ki yataklı vagonda kişi sayısı az olduğu için tuvaletler daha temizdi. Sırayla vagonlar arası yolcu sayısı arttığı için temizliğin sağlanması zorlaşıyordu. Ama yine de tüm tren olabildiğince temizdi. Tüm tuvaletlerde su, sıvı sabun, tuvalet kâğıdı ve kâğıt havlu bulunuyor. Tuvaletler uçaklardaki gibi vakumlu.

Bu arada evcil hayvanlarınızı da yanınızda götürebiliyorsunuz. Biz kedimizi evde bıraktığımız için yolculuk koşullarını bilmiyorum. Genel olarak tüm detaylar bu adreste yazıyor.
Doğu Ekspresinin turizme kazandırılmasından dolayı kompartıman ve yan vagon komşularımız da bizim gibi maceraperestlerdi. Birlikte çok eğlendik. Gidiş ve gelişte tren içinde de dışında da güvenlikle ilgili hiçbir olumsuzluk yaşamadık. Dönüşte yapılan bir ihbar sonucu bir istasyonda jandarma kimlik kontrolü ve araması yaşadık. Bizlerin misafir olduğunu anlayan jandarma vagonları telaşeye sürüklemeden usulca görevi yaptı. Kondüktörler gerçekten çok önemli görevliler hani derler ya "dil bu, vezir de eder rezil de". Gidiş yolculuğumuzdaki kondüktörümüz bizi yolculuğa o kadar sıcak adapte etti ki; biz onun bu özverisine yeterli karşılığı verememişiz diye hayıflanıyorum. Zira dönüş kondüktörümüz, Doğu Ekspresinin bu kadar sosyal medyada popüler olmasından rahatsız olduğu tüm vagon ile tartışarak aktardı. Camlara yapıştırılan ışıkların, yapılan kahvaltıların, dansların saçmalık olduğunu herkesin fotoğraf çekme hevesinde olduğunu kendisinin yıllardır bu trende çalıştığını ve bu trenin insanları memleketlerine götüren bir tren olduğunu söyledi. Oysaki ben bu sosyal medya patlamasından oldukça memnundum. Zira ben senelerdir hiçbir gezimi doğu bölgesine yapmaya niyetlenmemiştim, hatta treni kullanmayı hiç düşünmemiştim. Fena mı olmuştu kompartımanların ev sıcaklığı içinde 24 saat için süslenmesi? O kadar gencin genellikle batıdan kalkıp doğu tarafına yolculuğa çıkması? O kadar tur grubunun her yaş kesimine hitap eden program hazırlaması? Son varış noktası olan Kars ilinin yerli turizme kazandırılması? Oradaki esnafın canlanması? Devlet Demir Yolları gibi güçlü bir kurumun ulaşımda tercih edilerek daha da güçlendirilmesi?

Sözün özü, yeniliklere direnmeyelim!

Diğer Doğu Ekspresi yazılarını okumak için tıklayınız:

DOĞU EKSPRESİ-1 BİLETLER VE GENEL BİLGİLER


Hiç yorum yok :

Yorum Gönder